Lourdes - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Tessa Houtman - WaarBenJij.nu Lourdes - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Tessa Houtman - WaarBenJij.nu

Lourdes

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 Mei 2015 | Frankrijk, Toulouse

Jos had de auto vorige week op tijd weer opgeknapt zodat Nienke en ik toch een tripje naar Lourdes konden maken.
Eerst zijn we naar de grotten van Bétharram geweest, net voorbij Lourdes. Wat deze grotten vooral bijzonder maakte waren de enorme open ruimtes onder de grond, waar je gemakkelijk met een Boeing 747 door zou passen. Afgezien van alle druipsteenformaties dan.
Hoewel deze grotten ook beslist het bezichtigen waard waren, was het allemaal een stuk toeristischer dan de grot van Esparros, waar we eerder waren, en dat deed wel wat afbreuk aan de ervaring. De groep mensen was enorm, en alles was toch ook wel wat op animatie gericht. Maar we kunnen het in elk geval van ons lijstje strepen!
Daarna naar Lourdes. Vergeleken bij Saint Blancard een absolute wereldstad, en we waren eerst even ondersteboven van het drukke verkeer, de vele winkels en de hordes (Nederlandse) bedevaartgangers.
In elk souvenirwinkeltje kon je flesjes, flessen, grote flessen en jerrycans kopen om het Lourdeswater in te tappen en mee te nemen. Op elke straathoek kon je beelden kopen van de heilige Bernadette, Onze-Lieve-Vrouwe van Lourdes, en kaarsen voor de lichtprocessie van 's avonds.
Vanuit religieus oogpunt was het allemaal best verwarrend, maar als toerist was het beslist een unieke ervaring.
's Avonds hebben we meegelopen in de processie, met ons eigen kaarsje. Wilden we toch eens meemaken.
Om half één 's nachts waren we weer terug, en Jos en Anja waren nog op want die wilden alles weten. :-)

Zondagmiddag kreeg ik bericht dat mijn vader met longembolie in het ziekenhuis was opgenomen. Dan is het toch wel naar om zo ver weg te zitten. Gelukkig is hij inmiddels weer thuis en gaat het alweer aardig goed. Verdere behandeling en een gesprek met de arts volgen nog.

Verder gaat het hier z'n gangetje. De auto is inmiddels bij de garage voor een taxatie door de verzekering, dus we kunnen even niet weg. Maar gisteren en eergisteren was het prachtig weer en ik was vrij, dus heb lekker in de tuin zitten lezen, gewandeld met Bertje en geluierd. Dan is Zuid-Frankrijk zeker niet vervelend!

• 13 Mei 2015 - 21:20

TE:

Ha Tess, leuk om nu ook nog de foto's te zien! En bijzonder om zelf mee te lopen in de processie, goed om het gewoon maar te gaan ervaren :)
    Veel liefs!

• 13 Mei 2015 - 21:27

Heit:

Ook al hebben we regelmatig rechtstreeks contact, toch leuk om ook zo'n verhaaltje even te lezen. Je doet weer veel nieuwe ervaringen op!