Pukaha Mt. Bruce - Reisverslag uit Masterton, Nieuw Zeeland van Tessa Houtman - WaarBenJij.nu Pukaha Mt. Bruce - Reisverslag uit Masterton, Nieuw Zeeland van Tessa Houtman - WaarBenJij.nu

Pukaha Mt. Bruce

Door: tessahoutman

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Masterton

Vandaag ben ik met Anneke naar Pukaha Mt. Bruce geweest, een park op ongeveer 20 minuten rijden van Masterton. In dit park wordt veel gedaan aan het beschermen en fokken van bedreigde inheemse vogelsoorten zoals de kaka, takahe, kokako, tui en natuurlijk de kiwi.
Ook zijn er afgelopen jaar twee witte kiwi uitgekomen. Dit is zeer zeldzaam. Slechts een klein gedeelte van de kiwipopulatie draagt het witte gen, zowel het mannetje als het vrouwtje moeten dat gen bezitten, en dan is de kans 25% dat er een witte kiwi geboren wordt.
In mei kwam de eerste, Manukura genoemd, en dat was voor het eerst in de geschiedenis dat er een witte kiwi in gevangenschap uit het ei kwam. Vlak voor de kerst kwam er een tweede. Die wordt nog met hand gevoed en dagelijks gewogen, en dat kon je door een glaswand zien. Bijzonder, zo'n kleine witte pluizebol! :D
Verder hebben we de bruine kiwi gezien in het kiwihuis, waar het dag- en nachtritme is omgedraaid. Binnen is het overdag heel donker, zodat de kiwi actief is, het is namelijk een nachtvogel. Als het voor ons nacht wordt gaan binnen de lampen aan en kruipen de kiwi in hun holen.
We waren ook aardig succesvol met onze boswandeling want we hebben bijna alle vogelsoorten kunnen zien.
De kaka is een echte clown, die wil alle aandacht en trekt gewoon gekke bekken voor je camera :P.
Van de takahe werd lang gedacht dat hij uitgestorven was. In 1940 werd er voor het eerst in 50 jaar weer een gezien. Door fokprogramma's zijn er nu nog steeds takahe, maar slechts heel weinig.

Een mooi en leerzaam uitje!

Morgen heb ik nog vrij en daarna begint het gewone leven weer...

• 02 Januari 2012 - 10:32

Hans En Anneke :

Hoi Tessa, nog de beste wensen voor 2012!
    Op die laatste foto is inderdaad een heel vreemde vogel te zien. Heel bijzonder schepsel! :-)

• 02 Januari 2012 - 16:31

Margreetje:

Heeeey sis!

Gaaf zeg, al die vogels! Ik wil ook :( Nog gefeliciteerd met je verjaardag (ik geef toe dat het wat laat is) en happy new yers van Bas en mij!! Dikke knuff van je sis!

• 02 Januari 2012 - 23:26

Stijnie & Douwe:

Een heel goed en gezegend jaar toegewenst! Leuk om je belevenissen te lezen, fijn dat je een leuke verjaardag had. Mooie foto's van de vogels, leuk dat wij dankzij jou die bijzondere witte kiwi ook kunnen zien!
    Fijne week!

• 09 Januari 2012 - 01:22

Ard En Mariette Vreugdenhil:

Hi Tessa,
    Nog een gelukkig nieuwjaar gewenst! Leuk om te lezen dat je ook weer zin hebt om hierheen te komen. We hebben nog wel contact over hoe het precies gaat, tegen die tijd.
    Geniet nog even van Nieuw Zeeland.
    Groetjes,
    Ard en Mariëtte en de kids